Connect with us

Blog

Uğurcan Erdem: URL Nedir? URL Kısaltma Neden Önemlidir?

URL kısaltma

İnternet ortamında gezinti yaparken, en sık duyduğumuz kavramların başında “URL” gelir. İnternet dünyasını kendisine profesyonel iş alanı olarak belirlememiş kişiler için URL veya URL kısaltma pek bir anlam ifade etmeyebilir fakat URL internet sitelerinin en stratejik ögelerinden biridir.

URL’yi önemli kılan özelliklerden biri, sitenizin ziyaretçilerini ilk karşılayan eleman olmasıdır. Yani, URL sitenizin ilk kısmıdır. Açılımı “Uniform Resource Loader” olan URL, Türkçe’de “Tekdüzen Kaynak Bulucu” karşılığını alır. Yani URL, internet ortamındaki bir kaynağın yerini belirlemek ile görevlidir. Bunun yanında, HTTP, HTTPS, ve FTP gibi “protokol” olarak nitelendirdiğimiz kaynakların nasıl alınacağını da belirlemede rol oynar.

Ziyaretçilerinizin ilk muhatabı URL’ler için belli düzenlemeler gerekmektedir. Yapılacak bu düzenlemeler, siteniz için daha iyi bir izlenim yaratacaktır. Yalnızca bununla kalmayacak, aynı zamanda etkili SEO oluşturmada da fayda sağlayacaktır.

Bu yazımda sizlere URL’leri neden kısaltmamız gerektiğini, bunun ne işe yarayacağını ve kısaltma işlemlerini hangi araçlarla yapabileceğimizden bahsedeceğim. Amacım dijital ortamda daha etkili ve görünür olabilmeniz için, anlaşılır ve kısa bir rehber oluşturmak.

URL’leri Neden Kısaltmalıyız?

Madde madde sıralayalım:

1. URL yapısı sitenizin sıralamasında önemli rol oynar. URL’de yapılacak çeşitli düzenlemeler arama sıralamalarında üst sıralarda olmanızda yardımcı olur. Örneğin, URL’lerinizde ya alacak anahtar kelimeler, okuyucularınız ve Google için sıralamada etki yaratacak düzenlemelerin başında gelir. Bu da uzun, karmaşık ve anlaşılmaz bir URL yapısından ziyade; basit ve ana hatları belirleyen kelimelerden oluşan kısa bir URL yapısıyla mümkün olacaktır.

2. Kısa URL yapısı, kullanıcılarınızın içeriklerinizi daha rahat ve hızlı paylaşmasını sağlayacaktır. Uzun kelime ve karışık harf kombinasyonlarından oluşan URL’ler sosyal medya platformlarında paylaşımı düşürecektir. Unutmayın, kullanıcı internet ortamında basitlikten ve sadelikten yanadır.

Bu İçerik İlginizi Çekebilir  Girişimcilere Özel: En Çok Kullanılan Girişimcilik Jargonları

Örnek vermek gerekirse:

http://sitesite.com/site-haber

http://sitesite.com/tum-siter/yeni-site/sayfayedi.jghfp=p6siz bu iki seçenekten hangisini tercih ederdiniz?

3. Düzenlenmiş URL’lere sahip sitenizin içeriklerindeki paylaşım kolaylığı beraberinde sitenizin büyümesinde etkili olacaktır.

4. Basit, ilk seferde anlaşılır kısa URL’ler sitenize olan güveni sağlayacaktır. Bununla ne alakası var dediğinizi duyar gibiyim. Ama çok alakalı bir konu. Uzun, karmaşık ve birbirinden alakasız harflerin, sayıların yan yana gelmesiyle oluşmuş URL’ler çoğu zaman spam görüntüsü verir. Eğer içeriğiniz böyle bir URL yapısına sahipse kimse tıklamak istemeyecektir.

Bir düşünün,“https://www.sitesite.com.tr/search?q=site+url&source=lnmsd&tbam=isch&sa=X&ved=0ahUKEwim48Gg0Z3eAhUFCuwKHXwAA6kQ_AUIDigB&biw=1366&bih=636#imgrc=9UaWcVefI_UWXM:” Mailinize böyle bir bağlantı geldiğinde tıklamak ister miydiniz?

5. URL’lerinizi düzenlerken okunabilir olmasına dikkat edin. Gerektiği durumlarda sözlü olarak da anlaşılır şekilde karşı tarafa ifade edebilmelisiniz.

URL’lerin kısaltılmasının ne gibi faydalar sağlayacağını söyledik. Şimdi de bu kısaltmaları sizin yerinize yapabilecek ve daha farklı faydalar sağlayacak platformlardan bahsedeceğim.

URL’leri Nasıl Kısaltabiliriz?

Bu başlıkta sizlere 3 platformdan ve sağlayacağı faydalardan bahsedeceğim. Bu platformlar yalnızca URL kısaltmakla kalmıyor, aynı zamanda bir takım kolaylıkları da beraberinde getiriyor.

  • Bit.Ly: Çok basit bir ara yüze sahip olan Bit.Ly’de, kısaltmak istediğiniz linki yapıştırıp Create butonuna tıklayarak anında kısaltabilirsiniz. Ayrıca, Bit.Ly sayesinde kısalttığınız URL’lere ait tıklanma verilerine de erişebilirsiniz.
  • TinyURL: En eski URL kısaltma platformlarından biri olan TinyURL, çalışma prensibi olarak Bit.Ly’e çok benziyor. Kısaltmak istediğiniz URL’yi yazdıktan sonra Make butonuna basmanız yeterli.
  • 3.Ly: Bir diğer URL kısaltma platformu olan 3.Ly diğerlerine nazaran biraz farklı. Çalışma prensibi olarak diğer platformlarla benzerlik sağlarken, onlardan farklı hizmetleri bizlere sunuyor. Bunların başında, kısaltılmış linkin süresiz olarak kullanılması geliyor. Yine 3.Ly tarafından bize sunulan bir diğer farklılık ise QR Code hizmeti.

Dijital ortam her gün gelişen ve değişen bir yapıya sahip. Daha iyi bir internet deneyimi sağlamak için dikkat etmemiz gereken hususlardan biri olan URL kısaltma ile ilgili yazacaklarım şimdilik bu kadar.

Bu İçerik İlginizi Çekebilir  Mahfi Eğilmez: Türkiye ile Rusya Arasında Ruble ve TL ile Ticaret

Başka bir yazıda görüşmek üzere, sevgiler.

Uğurcan ERDEM

K2 Haber Teknoloji Editörü

Blog kategorisindeki diğer yazılar için: http://k2haber.com.tr/category/blog/

reklâm
Yorum Yapmak İçin Tıklayın

Cevap bırakın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Blog

Girişimcilere Özel: En Çok Kullanılan Girişimcilik Jargonları

girişimcilik enis erdem yurdatapan

Ülkemizde “girişimcilik” kavramı, her geçen gün biraz daha hayatımızda yer alıyor. Birçok alanda, farklı sektörlerde yeni girişimler kurulmaya devam ediyor. Gerek girişimci olmak gerekse bir girişimcinin tam olarak ne demek istediğini anlamak, bu noktada oldukça önem arz ediyor. Enis Erdem Yurdatapan, girişimcilik dünyasında en çok kullanılan jargonları ve kelimelerin anlamlarını, örnek kullanımlarını yazdı. Keyifli okumalar.

Accelerator/Incubation Center (Hızlandırıcı/İnkubasyon Merkezi): Mentorluk, çalışma alanı, networking veya maddi yardımlarla girişimlerin kısa sürede büyümesini amaçlayan kurum/program.

Ülkemizde her geçen gün girişimcilere katkı sağlamak amacıyla birçok hızlandırıcı açılmaya devam ediyor. İTÜ Çekirdek, İş Bankası Workup ve Koç Kworks ülkemizdeki en önemli hızlandırıcılardan yalnızca birkaç tanesi.

Accredited Investor (Akredite Yatırımcı): Devlet tarafından onaylı, belirli bir iş tecrübesine ve yüksek gelire sahip, girişimlerin büyümesi için şirket hissesi karşılığında yatırım yapan kişi. Ülkemizde yaklaşık 463 akredite yatırımcı var.

Advertorial (Reklam Yazısı): Bir girişimin kendisini tanımak amacıyla fazla takipçisi olan hesaplarda paylaştırdığı içerik.

Kişisel görüşüm, her geçen gün girişimler kendi sayfalarında organik olarak büyümeye gayret gösteriyorlar ve reklam yazısı kullanımı azalıyor.

Boot-Strapping: Girişimcinin, şirketini büyütürken ve günlük masraflarını karşılamaya çalışırken yatırım almadan aile/arkadaşlarından maddi destek alması.

Girişimcilikte boot-strapping de hızla yükselen trendlerden. Girişimciler, mümkün olduğunca yatırım almadan ilerlemeye ve hisselerini elde tutmaya çalışıyorlar. Ülkemizden çıkan en iyi girişimlerden Yemeksepeti de bunun örneklerinden. 621 milyon dolar karşılığı satılırken o güne kadar çok fazla yatırım almamışlardı.

B-to-B (Business to Business): Bir şirketten başka bir şirkete yapılan satış anlamına gelmektedir.

Örneğin, bir eğitim firmasının girişimini X şirketinin kullanması.

B-to-C (Business to Consumer): Bir şirketten tekil kullanıcıya yapılan satış anlamına gelmektedir.

Örneğin, bir kişinin X marka telefon satın alması.

Burn Rate (Yanma Oranı): Girişimcinin nakit parasının ne kadar sürede biteceğini gösteren metrik.

Girişimler, yatırım ararken genelde bu metrik üzerinden hesaplama yaparlar. Örneğin, X TL nakit yatırım alsak, Y ay bu para bizi idare eder gibi.

Churn Rate (Kayıp Oranı): Aylık/yıllık gibi ödeme planlarında üyelik sonrası müşterinin yenileme yapmama oranı.

Süreli üyelik modeli ile çalışan girişimlerde bu oran çok kritiktir. Düzenli müşteriyi kaybedip yeni müşteriler kazanmak her zaman daha maliyetlidir.

Bu İçerik İlginizi Çekebilir  Yeni Ekonomi Programı Açıklandı: 2019 Enflasyon Hedefi Yüzde 15.9

Pitch Deck (Sunum): En fazla 4 dakika ve 10 slaydı geçmeyecek şekilde girişimcilerin tüm iş modellerini akıcı ve anlaşılır bir şekilde anlattığı sunum formatı.

Girişimciler için en kritik konulardan bir tanesi. Sunumun tüm ayrıntılarına hakim olup gelebilecek sorulara hazırlanmak çok önemli.

Disruptive Technology (Yıkıcı Teknoloji): İlgili pazarda tüm iş şekillerini değiştiren yepyeni bir uygulama.

Örneğin, Uber’in ulaşım sektörüne girmesiyle tüm taksi çağırma ve yolculuk deneyimimizin değişmesi.

Exit Strategy (Çıkış Stratejisi): Girişimi belli bir büyüklüğe getirdikten sonra başka bir kuruma satmak için planlanan strateji

Girişimcilerin her zaman akıllarının bir köşesinde bulunması gereken bir durum. Girişimler için iyi bir satış fırsatı geldiğinde değerlendirebilir. Örneğin, Türkiye’deki en başarılı şirketlerden Gram Games’in 6 yıl büyüdükten sonra 250 milyon dolara dünya oyun devi Zynga’ya satılması.

First Mover Advantage (İlk Hareket Avantajı): Bir girişimin sektöre ilk olarak giriş yapması

Sektörde ilk olmak ve müşteriler tarafından tanınmak çok büyük bir avantaj fakat özellikle Türkiye gibi yeni ürünlere hemen adapte olunmayan ülkelerde, ilk olanın yaptığı hataları gözlemleyip düzelterek ikinci olarak pazara giren girişimlerin de daha başarılı olabildiğini gözlemliyoruz.

Freemium: Ürünün temel özelliklerinin ücretsiz olarak sunulup ekstra özelliklerin paralı olduğu format

Kullanıcıya ürünle ilgili temel özellikleri göstermeden satış yapmak çok zor. O nedenle birçok girişim bu yolu tercih ediyor.

Gamify (Oyunlaştırma): Ürünün, oyunlaştırma altyapısı kullanılarak kullanılma oranını arttırma

Özellikle rekabet olan ve sürekli olarak kullanması gereken uygulamalarda oyunlaştırma çok önemli. İyi bir oyunlaştırma altyapısı kullanılmadığında kullanıcının kısa sürede sıkılması çok muhtemel.

Growth Hacking: Az maliyetli ve hızlı bir şekilde büyüme stratejilerinin uygulanması

Girişimin ilk başlarında çok para kazanılmadığını varsayarsak sosyal medya, SEO ve dijital araçların verimli kullanımı çok önemli.

Hockey Stick: Yatırımcıların girişimcilerden beklediği büyüme eğrisi

Yatırımcılar özellikle erken aşamada girişimlere para verirken, kısa sürede büyük bir ivmeyle büyümesini istiyorlar. Kim istemez ki J

Intellectual Property (Fikri Mülkiyet): Bir ürünün/buluşun patenti ve kullanım hakkı

Bu İçerik İlginizi Çekebilir  Elon Musk’ın Kafası Mı İyi, Yoksa Şirketlerimiz Kötü Mü Yönetiliyor?

İnternet girişimlerden kopyalama sık görülen bir durum ve engellenmesi pek mümkün değil fakat özellikle donanımsal bir ürün geliştiren şirketlerin adım atması gereken bir alan.

Iterate (Yinelemek): Sürekli deneyerek optimum kodun çalıştırılması

Launch (Lansman): Şirketi kurmak veya web sitesini canlıya açmak

Lean Startup (Yalın Girişim): Girişimin hızlı bir şekilde çalıştığını ve işe yaradığını kanıtlamak

Girişimciler için bu konu çok önemli. Ürünün temel seviyede çalıştığını göstermeden veya satmaya çalışmadan ek özellikler getirmeye çalışınca müşteri davranışlarını ölçümlemek çok zorlaşıyor.

Leverage (Kaldıraç): Teknoloji veya partnerliği lehine kullanma

Market Penetration (Pazar Penetrasyonu): Potansiyel pazardan yüzde kaçlık satış oranı alındığını gösteren değer

Monetize (Para Kazanma): Müşteriye sunulan hizmetten nasıl para kazanılabileceğini gösteren model

Özellikle erken aşama girişimlerin oldukça zorlandığı bir alan. Müşteriler için çok değerli hizmet sunduğunu düşünen ve hatta sunan girişimler bundan nasıl düzenli olarak para kazanacağı modeli inşa edemediği için batma tehlikesiyle karşılaşabiliyor.

Minimum Viable Product (Minimum Uygulanabilir Ürün): Bir girişimin müşteri karşısına çıkabileceği ve temel fonksiyonları içeren ürün

Girişimcilerin en çok kararsız kaldığı alanlardan bir tanesi. Geliştirilen ürünü müşterinin karşısına ne zaman çıkarılacağını belirlemek çok kritik. Çünkü, bazı girişimciler ürünüm harika olsun öyle satmaya başlayım diye beklerken çok geç kalıp avantalarını yitirebiliyorlar. O nedenle bir an önce temel sorunları çözen MVP’nin pazara çıkarılıp müşteri ile test edilmesi gerekir.

Pivot (Minimum Uygulanabilir Ürün): Şirketin yaptığı işi veya iş yapış şeklini değiştirmesi

Geliştirilen ürünün sürekli olarak müşterilerin geri bildirimleri ile güncellenmesi ve gerekiyorsa bambaşka bir yöne çevrilemsi girişimin geleceği açısından çok önemli.

Ramen Profitable (Yeterli Kar): Tüm şirket ve yaşam masraflarının karşılanacağı kadar kar elde etmek

Responsive Design (Dönüşken Tasarım): Bir sitenin tüm cihazlarda verimli bir şekilde kullanılabilmesi için yapılması gereken tasarım

Telefondan açtığınız bir web sitesinin sayfasının kaydığını ve istediğini sekmelere ulaşamadığınızı düşünün. Muhtemelen anında kapatırsınız. O nedenle responsive design girişimciler için olmazsa olmaz konseptlerden.

Return On Investment (Yatırım Dönüş Oranı): Bir yatırımcının verdiği para karşılığı kazanmayı beklediği para veya bir kampanya sonucu kazanılması beklenen para oranı

Bu İçerik İlginizi Çekebilir  CHP'li Biçer'den 'Salda Gölü' Çağrısı: Sessizliğine Ses Olalım

Runway: Girişimin hiç para kazanmazsa ne kadar süre ayakta kalabileceğini gösteren metrik

SaaS / Software As A Service: Süreli üyelik modeli

Girişimcilikte düzenli bir gelir modeli sürdürülebilirlik açısından çok önemli. O nedenle her geçen gün daha çok şirket SAAS modelini tercih ederek kullanıcısı aylık/yıllık paketlerle hizmetini satıyor.

Scaleable (Ölçeklenebilir): Ürünün belli bir alanda başarıya ulaşıp birçok yerde de aynı şeyi yapabilme potansiyelinin olması

Bir girişimin tam anlamıyla Startup olarak lanse edilebilmesi için ürünü belli bir ülkede/segmentte başarıya ulaşıp bunu bambaşka yerlerde de entegre edip satabiliyor olması gerekir.

Traction (Talep Sinyali): Ürünün kullanılacağı ve satılacağının görülmesi

Artık girişimler ürün daha çıkmadan web sitesinde ürün varmış gibi satış yapmaya çalışıp kaç kişinin ilgilendiğini ölçümlüyorlar. Örneğin, web sitesine gelen 100 kişiden 40 tanesi ürünü almak için “satın al” butonuna tıkladıysa bu girişim için harika bir sinyaldir.

Valuation (Değerleme): Şirketin tüm verdiği hizmetler hesaplandığında tahmin edilen piyasa değeri

Özellikle yatırım alma veya satılma aşamalarında şirket değerlemeleri gündeme gelmektedir.

Value Proposition (Değer Önerisi): Girişimin müşteriye sunduğu hizmet

Yeni başlayan girişimlerin benzersiz değer önerileri bulması gerekir. Yaptıkları iş kolaylıkla tekrarlanabilecek veya kopyalanabilecek olan girişimlerin ayakta durması çok zordur.

VC = Venture Capital (Risk Sermayesi): Girişimlere yatırım yapan kişi/kurum

VC yatırımı alıp/almama kararı girişimin geleceği konusunda çok büyük bir öneme sahip. Çünkü yatırımcı parayı verdikten sonra girişimde söz sahibi olmaya başlar ve eğer işler istediği gibi gitmezse girişimciyi çok fazla zorlayabilir.

Enis Erdem YURDATAPAN

yurdatapan.enis@gmail.com

https://www.linkedin.com/in/enisyurdatapan/

*** Bu makale PMI Turkey Chapter tarafından çıkartılan Proje Yönetim Dünyası dergisinin 19.sayısında yayınlanmıştır. Dergiye ulaşmak için: http://bit.ly/pmidergi19

Blog kategorisindeki diğer yazılar için: http://k2haber.com.tr/category/blog/

Okumaya devam et