Connect with us

Blog

Girişimcilere Özel: En Çok Kullanılan Girişimcilik Jargonları

girişimcilik enis erdem yurdatapan

Ülkemizde “girişimcilik” kavramı, her geçen gün biraz daha hayatımızda yer alıyor. Birçok alanda, farklı sektörlerde yeni girişimler kurulmaya devam ediyor. Gerek girişimci olmak gerekse bir girişimcinin tam olarak ne demek istediğini anlamak, bu noktada oldukça önem arz ediyor. Enis Erdem Yurdatapan, girişimcilik dünyasında en çok kullanılan jargonları ve kelimelerin anlamlarını, örnek kullanımlarını yazdı. Keyifli okumalar.

Accelerator/Incubation Center (Hızlandırıcı/İnkubasyon Merkezi): Mentorluk, çalışma alanı, networking veya maddi yardımlarla girişimlerin kısa sürede büyümesini amaçlayan kurum/program.

Ülkemizde her geçen gün girişimcilere katkı sağlamak amacıyla birçok hızlandırıcı açılmaya devam ediyor. İTÜ Çekirdek, İş Bankası Workup ve Koç Kworks ülkemizdeki en önemli hızlandırıcılardan yalnızca birkaç tanesi.

Accredited Investor (Akredite Yatırımcı): Devlet tarafından onaylı, belirli bir iş tecrübesine ve yüksek gelire sahip, girişimlerin büyümesi için şirket hissesi karşılığında yatırım yapan kişi. Ülkemizde yaklaşık 463 akredite yatırımcı var.

Advertorial (Reklam Yazısı): Bir girişimin kendisini tanımak amacıyla fazla takipçisi olan hesaplarda paylaştırdığı içerik.

Kişisel görüşüm, her geçen gün girişimler kendi sayfalarında organik olarak büyümeye gayret gösteriyorlar ve reklam yazısı kullanımı azalıyor.

Boot-Strapping: Girişimcinin, şirketini büyütürken ve günlük masraflarını karşılamaya çalışırken yatırım almadan aile/arkadaşlarından maddi destek alması.

Girişimcilikte boot-strapping de hızla yükselen trendlerden. Girişimciler, mümkün olduğunca yatırım almadan ilerlemeye ve hisselerini elde tutmaya çalışıyorlar. Ülkemizden çıkan en iyi girişimlerden Yemeksepeti de bunun örneklerinden. 621 milyon dolar karşılığı satılırken o güne kadar çok fazla yatırım almamışlardı.

B-to-B (Business to Business): Bir şirketten başka bir şirkete yapılan satış anlamına gelmektedir.

Örneğin, bir eğitim firmasının girişimini X şirketinin kullanması.

B-to-C (Business to Consumer): Bir şirketten tekil kullanıcıya yapılan satış anlamına gelmektedir.

Örneğin, bir kişinin X marka telefon satın alması.

Burn Rate (Yanma Oranı): Girişimcinin nakit parasının ne kadar sürede biteceğini gösteren metrik.

Girişimler, yatırım ararken genelde bu metrik üzerinden hesaplama yaparlar. Örneğin, X TL nakit yatırım alsak, Y ay bu para bizi idare eder gibi.

Churn Rate (Kayıp Oranı): Aylık/yıllık gibi ödeme planlarında üyelik sonrası müşterinin yenileme yapmama oranı.

Süreli üyelik modeli ile çalışan girişimlerde bu oran çok kritiktir. Düzenli müşteriyi kaybedip yeni müşteriler kazanmak her zaman daha maliyetlidir.

Bu İçerik İlginizi Çekebilir  Alaattin Aktaş: Yeni Program İle Ekonomide Frene Basılacak

Pitch Deck (Sunum): En fazla 4 dakika ve 10 slaydı geçmeyecek şekilde girişimcilerin tüm iş modellerini akıcı ve anlaşılır bir şekilde anlattığı sunum formatı.

Girişimciler için en kritik konulardan bir tanesi. Sunumun tüm ayrıntılarına hakim olup gelebilecek sorulara hazırlanmak çok önemli.

Disruptive Technology (Yıkıcı Teknoloji): İlgili pazarda tüm iş şekillerini değiştiren yepyeni bir uygulama.

Örneğin, Uber’in ulaşım sektörüne girmesiyle tüm taksi çağırma ve yolculuk deneyimimizin değişmesi.

Exit Strategy (Çıkış Stratejisi): Girişimi belli bir büyüklüğe getirdikten sonra başka bir kuruma satmak için planlanan strateji

Girişimcilerin her zaman akıllarının bir köşesinde bulunması gereken bir durum. Girişimler için iyi bir satış fırsatı geldiğinde değerlendirebilir. Örneğin, Türkiye’deki en başarılı şirketlerden Gram Games’in 6 yıl büyüdükten sonra 250 milyon dolara dünya oyun devi Zynga’ya satılması.

First Mover Advantage (İlk Hareket Avantajı): Bir girişimin sektöre ilk olarak giriş yapması

Sektörde ilk olmak ve müşteriler tarafından tanınmak çok büyük bir avantaj fakat özellikle Türkiye gibi yeni ürünlere hemen adapte olunmayan ülkelerde, ilk olanın yaptığı hataları gözlemleyip düzelterek ikinci olarak pazara giren girişimlerin de daha başarılı olabildiğini gözlemliyoruz.

Freemium: Ürünün temel özelliklerinin ücretsiz olarak sunulup ekstra özelliklerin paralı olduğu format

Kullanıcıya ürünle ilgili temel özellikleri göstermeden satış yapmak çok zor. O nedenle birçok girişim bu yolu tercih ediyor.

Gamify (Oyunlaştırma): Ürünün, oyunlaştırma altyapısı kullanılarak kullanılma oranını arttırma

Özellikle rekabet olan ve sürekli olarak kullanması gereken uygulamalarda oyunlaştırma çok önemli. İyi bir oyunlaştırma altyapısı kullanılmadığında kullanıcının kısa sürede sıkılması çok muhtemel.

Growth Hacking: Az maliyetli ve hızlı bir şekilde büyüme stratejilerinin uygulanması

Girişimin ilk başlarında çok para kazanılmadığını varsayarsak sosyal medya, SEO ve dijital araçların verimli kullanımı çok önemli.

Hockey Stick: Yatırımcıların girişimcilerden beklediği büyüme eğrisi

Yatırımcılar özellikle erken aşamada girişimlere para verirken, kısa sürede büyük bir ivmeyle büyümesini istiyorlar. Kim istemez ki J

Intellectual Property (Fikri Mülkiyet): Bir ürünün/buluşun patenti ve kullanım hakkı

Bu İçerik İlginizi Çekebilir  Nobel Ekonomi Ödülü'nü William Nordhaus ve Paul Romer Kazandı

İnternet girişimlerden kopyalama sık görülen bir durum ve engellenmesi pek mümkün değil fakat özellikle donanımsal bir ürün geliştiren şirketlerin adım atması gereken bir alan.

Iterate (Yinelemek): Sürekli deneyerek optimum kodun çalıştırılması

Launch (Lansman): Şirketi kurmak veya web sitesini canlıya açmak

Lean Startup (Yalın Girişim): Girişimin hızlı bir şekilde çalıştığını ve işe yaradığını kanıtlamak

Girişimciler için bu konu çok önemli. Ürünün temel seviyede çalıştığını göstermeden veya satmaya çalışmadan ek özellikler getirmeye çalışınca müşteri davranışlarını ölçümlemek çok zorlaşıyor.

Leverage (Kaldıraç): Teknoloji veya partnerliği lehine kullanma

Market Penetration (Pazar Penetrasyonu): Potansiyel pazardan yüzde kaçlık satış oranı alındığını gösteren değer

Monetize (Para Kazanma): Müşteriye sunulan hizmetten nasıl para kazanılabileceğini gösteren model

Özellikle erken aşama girişimlerin oldukça zorlandığı bir alan. Müşteriler için çok değerli hizmet sunduğunu düşünen ve hatta sunan girişimler bundan nasıl düzenli olarak para kazanacağı modeli inşa edemediği için batma tehlikesiyle karşılaşabiliyor.

Minimum Viable Product (Minimum Uygulanabilir Ürün): Bir girişimin müşteri karşısına çıkabileceği ve temel fonksiyonları içeren ürün

Girişimcilerin en çok kararsız kaldığı alanlardan bir tanesi. Geliştirilen ürünü müşterinin karşısına ne zaman çıkarılacağını belirlemek çok kritik. Çünkü, bazı girişimciler ürünüm harika olsun öyle satmaya başlayım diye beklerken çok geç kalıp avantalarını yitirebiliyorlar. O nedenle bir an önce temel sorunları çözen MVP’nin pazara çıkarılıp müşteri ile test edilmesi gerekir.

Pivot (Minimum Uygulanabilir Ürün): Şirketin yaptığı işi veya iş yapış şeklini değiştirmesi

Geliştirilen ürünün sürekli olarak müşterilerin geri bildirimleri ile güncellenmesi ve gerekiyorsa bambaşka bir yöne çevrilemsi girişimin geleceği açısından çok önemli.

Ramen Profitable (Yeterli Kar): Tüm şirket ve yaşam masraflarının karşılanacağı kadar kar elde etmek

Responsive Design (Dönüşken Tasarım): Bir sitenin tüm cihazlarda verimli bir şekilde kullanılabilmesi için yapılması gereken tasarım

Telefondan açtığınız bir web sitesinin sayfasının kaydığını ve istediğini sekmelere ulaşamadığınızı düşünün. Muhtemelen anında kapatırsınız. O nedenle responsive design girişimciler için olmazsa olmaz konseptlerden.

Return On Investment (Yatırım Dönüş Oranı): Bir yatırımcının verdiği para karşılığı kazanmayı beklediği para veya bir kampanya sonucu kazanılması beklenen para oranı

Bu İçerik İlginizi Çekebilir  Kadıköy Plak Günleri 2018 Başlıyor: 09 - 10 Eylül

Runway: Girişimin hiç para kazanmazsa ne kadar süre ayakta kalabileceğini gösteren metrik

SaaS / Software As A Service: Süreli üyelik modeli

Girişimcilikte düzenli bir gelir modeli sürdürülebilirlik açısından çok önemli. O nedenle her geçen gün daha çok şirket SAAS modelini tercih ederek kullanıcısı aylık/yıllık paketlerle hizmetini satıyor.

Scaleable (Ölçeklenebilir): Ürünün belli bir alanda başarıya ulaşıp birçok yerde de aynı şeyi yapabilme potansiyelinin olması

Bir girişimin tam anlamıyla Startup olarak lanse edilebilmesi için ürünü belli bir ülkede/segmentte başarıya ulaşıp bunu bambaşka yerlerde de entegre edip satabiliyor olması gerekir.

Traction (Talep Sinyali): Ürünün kullanılacağı ve satılacağının görülmesi

Artık girişimler ürün daha çıkmadan web sitesinde ürün varmış gibi satış yapmaya çalışıp kaç kişinin ilgilendiğini ölçümlüyorlar. Örneğin, web sitesine gelen 100 kişiden 40 tanesi ürünü almak için “satın al” butonuna tıkladıysa bu girişim için harika bir sinyaldir.

Valuation (Değerleme): Şirketin tüm verdiği hizmetler hesaplandığında tahmin edilen piyasa değeri

Özellikle yatırım alma veya satılma aşamalarında şirket değerlemeleri gündeme gelmektedir.

Value Proposition (Değer Önerisi): Girişimin müşteriye sunduğu hizmet

Yeni başlayan girişimlerin benzersiz değer önerileri bulması gerekir. Yaptıkları iş kolaylıkla tekrarlanabilecek veya kopyalanabilecek olan girişimlerin ayakta durması çok zordur.

VC = Venture Capital (Risk Sermayesi): Girişimlere yatırım yapan kişi/kurum

VC yatırımı alıp/almama kararı girişimin geleceği konusunda çok büyük bir öneme sahip. Çünkü yatırımcı parayı verdikten sonra girişimde söz sahibi olmaya başlar ve eğer işler istediği gibi gitmezse girişimciyi çok fazla zorlayabilir.

Enis Erdem YURDATAPAN

yurdatapan.enis@gmail.com

https://www.linkedin.com/in/enisyurdatapan/

*** Bu makale PMI Turkey Chapter tarafından çıkartılan Proje Yönetim Dünyası dergisinin 19.sayısında yayınlanmıştır. Dergiye ulaşmak için: http://bit.ly/pmidergi19

Blog kategorisindeki diğer yazılar için: http://k2haber.com.tr/category/blog/

reklâm
Yorum Yapmak İçin Tıklayın

Cevap bırakın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Blog

Girişimci Olmak İçin Ne Zaman Adım Atmalısınız?

girişimci

Düzenlediğim ve katıldığım girişimcilik etkinliklerini göz önünde bulundurduğumda, bu etkinliklerde en çok sorulan soru nedir diye düşündüğümde, şüphesiz cevabım “Girişimci olmak için adımımı ne zaman atmalıyım?” sorusu olacaktır.

Kişisel olarak fikrimi soracak olursanız, her ne kadar gece uykularınızı kaçıracak bir girişim fikrinin ne zaman geleceği belli olmasa da, ben üniversite sonrası kişisel gelişime de katkı sağlayacak şekilde, bir süre kurumsal şirketlerde çalışmadan girişimciliği denemenin riskli olduğuna inanıyorum. Bu düşüncemin doğru olup olmadığını desteklemek adına, girişimcilik alanında en çok okunan dergilerden biri olan Startup’ın geçtiğimiz yıl yaptığı araştırmalarda, ülkemizdeki en iyi Startup’lar listesinde ilk 11’e giren girişimlerin kurucu CEO’larının girişimciliğe ne zaman adım attıklarını sizler için araştırdım. Bakalım ülkemizin en başarılı girişimcileri, kariyerlerinin hangi dönemlerinde girişimci olmaya karar vermişler?

Hande Çilingir & Insider

Öngörüsel pazarlama teknolojileri ile markaların ileri seviye segmentasyon ve oto-optimizasyon yapmalarını sağlayan girişim Insider, listenin ilk sırasında yer alıyor. Dünyada 15’den fazla ülkede, 200’den fazla marka tarafından tercih edilen Insider’ın CEO’su Hande Çilingir ise dünyada girişimcilik denilince ilk akla gelen platformlardan olan Crunchbase tarafından geçtiğimiz yıl, ABD dışındaki en iyi 7 kadın CEO’dan biri seçilerek göğsümüzü kabartmıştı.

Lisans eğitimini London Schools of Economy’de Ekonomi ve İşletme bölümünde tamamlayan Çilingir, Insider’ın macerasına atılmadan önce Alarko, Vestel, Zorlu Holding ve PepsiCo gibi kurumsal firmalarda çalışmış. İlk girişimcilik tecrübesi ise English&More adındaki bir uluslararası dil öğrenme merkeziymiş ve 2 yıllık bir deneyimden sonra şirketteki hisselerini satarak, exit etmiş. 2012 yılından beri tüm zamanını Insider’ı büyütmeye harcayan Hande Çilingir’in büyük başarı yakaladığı bu girişimine başlama yaşı ise 27.

Barbaros Özbuğutu & iyzico

Kendisini, hız ve verimlilik üzerine tasarlanmış bir ödeme alma hizmeti yönetim platformu olarak tanımlayan ve 5 sene önce ilk olarak Almanya’da kurulan iyzico, bugüne kadar tüm dünyada 29 binden fazla firmaya ödeme altyapısı sağlayarak, ülkemizin en önemli Fintech’lerinden biri olduğunu fazlasıyla kanıtlıyor.

Bu İçerik İlginizi Çekebilir  Nobel Ekonomi Ödülü'nü William Nordhaus ve Paul Romer Kazandı

Iyzico’nun kurucu ortağı ve CEO’su Barbaros Özbuğutu’nun geçmişine baktığımızda ise yaklaşık 15 senelik bir kurumsal çalışma hayatı görüyoruz. Global ödeme yöntemleri ve telekom sektöründe kazandığı bu tecrübeleri, girişimi iyzico’ya fazlasıyla aktarmış durumda. Özbuğutu’nun Bremen’de Avrupa Ekonomisi alanında lisans, işletme ve startup yönetimi alanlarında ise Stanford ve Harvard’da aldığı eğitimleri bulunuyor.

Nazım Salur & Getir

Son zamanlarda özellikle market alışverişine zaman bulamayan, beyaz yakalıları oldukça mutlu eden bir girişim olan Getir, yakın zamanda açıkladığı “GetirYemek” uygulaması ile de müşterilerine çok hızlı bir şekilde yemek siparişlerini ulaştırmak için çalışmalara başladı. Aynı zamanda Bitaksi’nin de kurucusu olan Nazım Salur, girişimcilik ekosisteminin en tecrübeli oyuncularından. Boğaziçi Üniversite’sinde işletme bölümünü bitirdikten kısa süre sonra girişimcilik alanında ilk adımlarını atan Salur, 25 seneden fazla bir süredir çeşitli girişimleriyle müşterilerinin hayatını kolaylaştırmaya devam ediyor.

Çağlar Yalı & Kolay İK

Listemizin 4.sırasında, şirketlerin özlük bilgileri, izinler vb. birçok konuda çalışanlarına ait bilgileri ve süreçleri takip etmesini sağlayan, bulut tabanlı bir insan kaynakları platformu olan Kolay İK var. Girişimin kurucusu Çağlar Yalı da girişimci olmadan önce kurumsal hayatı deneyimleyenlerden. Boğaziçi Üniversitesi Bilgisayar Mühendisliği’nden mezun olduktan sonra Paypal’da ve Cluster Alliance adlı bir danışmanlık şirketinde çalışan Yalı, yaklaşık 4.5 senedir Kolay İK girişimiyle, şirketlerin insan kaynakları yönetimini daha verimli ve daha kolay hale getirmek için çalışmalarını sürdürüyor.

Rıfat Oğuz & Sinemia

Sinema tutkunlarına, uygun fiyatlara istedikleri salonlarda sınırsız film izleme imkânı sunan Sinemia, özellikle ABD pazarında çok hızlı büyümesiyle birlikte, basamakları hızlı bir şekilde tırmanarak 5.sıraya yerleşti. 2010 yılında Bilkent Üniversite’sinde mezun olan Sinemia kurucusu Rıfat Oğuz, 2015 Kasım ayında girişimini hayata geçirmeden önce Eczacıbaşı, Turkcell, Coca-Cola ve Garanti gibi kurumsal şirketlerde 7 yıl boyunca deneyim kazanmış.

Bu İçerik İlginizi Çekebilir  Kadıköy Plak Günleri 2018 Başlıyor: 09 - 10 Eylül

Kaan Kayabalı & Onedio – Demirhan Büyüközcü & V-Count

7’den 70’e herkesin ilgiyle takip ettiği ve Türkiye’nin en büyük içerik platformlarından olan Onedio ile dünyanın önde gelen kişi sayma teknolojilerinden V-Count’un kurucu ortakları Kaan Kayabalı ve Demirhan Büyüközcü. Kariyerleri neredeyse aynı olduğu için tek maddede anlatmak istedim. Startup100 listesinde iki girişimleriyle de ilk 10’da bulunan ikiliden Kaan Bey Onedio’nun, Demirhan Bey ise V-Count’un CEO’luğunu yürütüyor. ODTÜ Elektrik-Elektronik Mühendisliği’nden sınıf arkadaşı olan kurucu ortaklar, kurumsal şirketlerde çalışma fikrini bir kenara bırakarak, mezun olduktan bir yıl sonra 2006’da V-Count’u ve 2012’de de Onedio’yu kurmuşlar.

Sean Yu & Paraşüt

Türkiye’deki küçük ve orta ölçekteki şirketler için ön muhasebe programı ve bulut tabanlı finansal yönetim çözümleri sunan Paraşüt’ün kurucu ortağı ve CEO’su Sean X. Yu, 7 yaşında Çin’den San Francisco’ya taşınan ve oradan da yolu Türkiye’ye düşen bir girişimci. Paraşüt’le başarıdan başarıya koşmadan önce ise Sean da listedeki çoğu girişimci gibi kurumsal hayatta başlamayı tercih etmiş. 2006 yılında Harvard Ekonomi bölümünden mezun olduktan sonra, Lehman Brothers, Gryphon Investors ve Endeavor gibi çok büyük şirketlerde çalışıp kendini girişimciliğe hazırlamış.

Ergin Eroğlu & Segmentify

Özellikle e-ticaret siteleri için ziyaretçi davranışı analitiği ve pazarlama optimizasyonu gibi veri odaklı hizmetler sunan Segmentify’ın kurucusu Ergin Eroğlu, ODTÜ Bilgisayar Mühendisliği lisansı ve MBA master’ına sahip. Özellikle yazılım alanında 7 yıla yakın tecrübeye sahip olan Eroğlu’nun, Segmentify ile başarıyı yakalamadan önce de iki tane girişim denemesi var.

Ozan Yerli & Conncected2.me

Gelelim üniversiteden mezun olur olmaz girişimciliğe adımını atarak, bu alanda listenin bir numarası olan Connected2me kurucusu Ozan Yerli’ye. Anonim olarak girip, yeni insanlarla mesajlaşarak tanışabileceğiniz bir uygulama olan Connected2me’nin dünyada toplamda 11 milyondan fazla kullanıcısı bulunuyor ve her geçen gün bu sayısı artıyor.

Bu İçerik İlginizi Çekebilir  Hepsiburada, 2018 Yılı İnternet Alışveriş Detaylarını Açıkladı

Fevzi Güngör & ödeal

Cep telefonunuza gelen bir mesajla uzaktan güvenli bir şekilde ödeme yapabilmenizi sağlayan ödeal’ın kurucu ortağı ve CEO’su Fevzi Güngör’ün yaklaşık 14 yıllık bir kurumsal geçmişi var. İTÜ İnşaat Mühendisliği mezunu olan ve yine aynı okuldan IT’de proje yönetimi alanında yüksek lisans yapan Güngör’ün aynı zamanda Boğaziçi Üniversitesi’nden MBA’i var.

***

Sizlere geçtiğimiz yıl Türkiye’nin en başarılı 11 girişiminin CEO’larının kurumsal geçmişinden bahsettim. Daha sağlıklı bir analiz için tabii ki, çok daha fazla girişimciyi araştırmak gerekir. Fakat yazımda tanıtmaya çalıştığımız CEO’ların kurumsal çalışma tecrübesi ortalamasına baktığımızda, 7 yıl gibi bir süre karşımıza çıkıyor ve aslında bu durum da bir girişimi kurmadan önce, bir süre sektörü öğrenip tecrübe kazanmanın faydalı olabileceğini gösteriyor.

Bu konuda siz neler düşünüyorsunuz? Sizce bir kişinin girişimci olması için en ideal zaman nedir? Aşağıdaki iletişim bilgilerimden öneri ve görüşlerinizi paylaşabilirsiniz.

Enis Erdem YURDATAPAN

yurdatapan.enis@gmail.com

https://www.linkedin.com/in/enisyurdatapan/

*** Bu makale PMI Turkey Chapter tarafından çıkartılan Proje Yönetim Dünyası dergisinin 19.sayısında yayınlanmıştır. Dergiye ulaşmak için: http://bit.ly/pmidergi19

Blog kategorisindeki diğer yazılar için: http://k2haber.com.tr/category/blog/

Startup kategorisindeki diğer haberler için: http://k2haber.com.tr/category/startup/

Okumaya devam et