Bizi Takip Edin

Gündem

Şemsi Paşa Cami İçin İmza Kampanyası: ‘Tarihe Gömülme Tehlikesiyle Karşı Karşıya’

Şemsi Paşa Cami

Şemsi Paşa Cami ile deniz arasına yapılacak yaya yoluna karşı imza kampanyası başlatıldı. İmza metninde, “Caminin deniz yönünde oluşturulacak yaya yolu trafiği, bu camiyi tasarlanma amacından tamamen koparıp, başka bir cami haline getirecektir.” ifadeleri kullanıldı.

Üsküdar’da bulunan Şemsi Paşa Cami’nin deniz yönünde yapılacak olan yaya yoluna yönelik tepkiler artıyor. Yaya yolunun tarihi caminin ‘sahil cami’ olma özelliğini ortadan kaldıracağı belirtiliyor.

Mimarlar, sanat tarihçileri ve birçok İstanbullu’nun itirazlarına rağmen, Mimar Sinan tarafından denize açılan bir sahil camisi olarak tasarlanan yapının deniz kenarına yaya yolu projesine başlandı.

Yerebatan Sarnıcı Güçlendirme Projesi 66 Gün Sonra Onaylandı

Şemsi Paşa Cami Korunmalıdır

İmza kampanyasında itirazlar şu şekilde dile getirildi:

“İBB ve Üsküdar belediyesi, hepimizin tarihi mirasi olan Üsküdar Şemsi Paşa Cami önünde üç yıl önce kamuoyundan gelen yoğun tepkiler üzerine durdurulan yaya yolu çalışmasını tekrar başlattı. 

Mimar Sinan tarafından denize açılan bir sahil camisi olarak tasarlanan yapının deniz kenarına mimarlar, sanat tarihçileri ve birçok İstanbullu’nun itirazlarına rağmen bir yaya yolu projesi için beton dökülmeye başlandı bile. 

441 yıllık cami 2017 yılında denizin doldurulması için bilinçsizce çakılan kazıklar nedeniyle zaten hasar görmüştü. İBB, revize edilip onaylanan projenin kazık çakılmadan ve deniz dolgusu yapılmadan, bu sefer çelik konsol sistemi ile desteklenerek caminin dokusuna zarar  vermeyeceğini savunuyor.

Fakat caminin deniz yönünde eklenen yaya yolu, bir sahil cami olarak planlanan yapının tüm tasarlanma amacını ortadan kaldırıyor ve karakterini de bozarak denizle olan ilişkisini yok ediyor. Caminin avlusunun deniz ile başbaşa, adeta dışındaki çirkin şehir gelişiminden korunaklı, huzur veren bu nadir tecrübesi, bir yaya yolu projesi ile yok edilip, tarihe gömülme tehlikesi ile karşı karşıya.

Projenin revize edilerek yaya yolunun daraltılması camii’nin tasarımının değiştirildiği gerçeğini ortadan kaldırmıyor. Caminin deniz yönünde oluşturulacak yaya yolu trafiği, bu camiyi tasarlanma amacından tamamen koparıp, başka bir cami haline getirecektir.

Halihazırda elimizde sayılı Mimar Sinan mirası bulunuyor – bu mirası korumak ve gelecek nesillere de aktararak tecrübe etmelerini sağlamak, Şemsi Paşa’da ibadet eden ya da etmeyen herkesin görevidir.  

Tarihi mirası tahrip etmesi için değil, koruması için emanet ettiğimiz Üsküdar Belediyesi’nin ve İstanbul Büyükşehir Belediyesi’nin çalışanlarının sahip oldukları konumu suistimal etmemeye ve bilinçli davranmaya davet ediyor, uzmanların, tarihçilerin ve İstanbul’un emanetine kıymet veren herkesin isteklerine cevap vererek bu projeyi iptal edip, yaya yolunu acilen ortadan kaldırmalarını talep ediyoruz.”

Şemsi Paşa Cami

Galata Kulesi’nde Restorasyon Skandalı: İBB Suç Duyurusunda Bulunuyor

Vakıflar Genel Müdürlüğü: ‘Gerekli Girişimlerde Bulunacağız’

Kültür ve Turizm Bakanlığı Vakıflar Genel Müdürü Burhan Ersoy, Twitter hesabında yaptığı açıklamada, “Yalı camii özelliği ve 450 yıllık tarihi ile boğazın incilerinden Şemsi Paşa Camii’ne İBB tarafından yapılmaya çalışılan yaya yolu uygulamasından ivedilikle vazgeçilmesini, vazgeçilmediği takdirde Camiimizin kimliğini korumak açısından Kültür Varlıklarını Koruma Kurulu nezdinde gerekli girişimlerde bulunacağımızı, Buna bağlı olarak ilgililer hakkında yasal süreci başlatacağımızı belirtmek istiyorum” ifadelerini kullandı.

İBB’den Açıklama: ‘Rezil Hale Getirdikleri Yeri Topluyoruz’

Gazete Duvar’a konuşan İstanbul Büyükşehir Belediyesi Genel Sekreter Yardımcısı Mahir Polat, zemin çalışmasının altı boş olan 2 buçuk metrelik güvenli yaya geçiş konsolu ve istenildiğinde kaldırılabilir bir sistem olduğunu söyledi. Polat yaptığı açıklamada şunları kaydetti: “Denizin 15 metre doldurulması, denizi doldurun diye bölge koruma kurulunun İBB’ye verdiği proje onayı var. O onayda Varlıklar Genel Müdürlüğü’nün kendi temsilcisinin imzası ve onayı olan bir proje. Daha önce kazık çakarak camiyi tahrip ettiler. 3 yıl önce kendi onayları dahilinde denize kazık çakarak caminin duvarlarını paramparça ettiler. O uygulamayı kim yaptıysa suç duyurusunda bulunsun. Şimdi onun önüne kazık çakmadan, hiç bir şey yapmadan sadece insanlar denize düşmesin diye bugün rezil hale getirdikleri yeri toparlıyoruz. Ve istenildiğinde kaldırılabilir bir sistem.”

Tarihçi Bardakçı’dan Tepki: ‘Sivil Toplum Örgütlerinin İkiyüzlü Tavrı Mevcuttur’

Tarihçi yazar Murat Bardakçı da konuyu köşesine taşımış ve şu ifadeleri kullanmıştı: “Şemsipaşa meselesinde üstelik, toplumun birçok kesiminin ve sivil toplum örgütlerinin takındıkları ikiyüzlü bir tavır mevcuttur: Kadir Topbaş’ın başkanlığı zamanında denize kazık çakıldığında başta Mimarlar Odası olmak üzere kıyametleri kopartanların, şimdi Sinan’ın yaptığı yola betonla tecavüz edilmesi karşısında gıkları bile çıkmamaktadır!

Daha açık söyleyeyim: Topbaş zamanında çakılan kazıklarla camiin duvarlarını çatlatmak ile bugün Sinan’ın eseri olan yaya yoluna beton dökmek arasında hiçbir fark yoktur; her iki iş de tarih, sanat ve kültür cinayeti ve şehirlilikten fersah fersah uzak bir cehalet numunesidir!

İmamoğlu’ndan Boğaziçi Açıklaması: ‘Öğrencilerin Haklı Mücadelesinin Yanındayım’