Connect with us

Kültür

Tiyatro Eleştirmenleri Birliği, Tiyatroda Yılın En İyilerini Açıkladı

tiyatro eleştirmenleri birliği

Tiyatro Eleştirmenleri Birliği (TEB) üyelerinin, 2018-2019 sezonunda sahnelenen tiyatro oyunları arasından yaptıkları değerlendirme sonucu belirlenen ödüller, 27 Mart Dünya Tiyatro Günü’nde açıklandı.

İşte Tiyatroda Yılın En İyileri

Berkun Oya’nın yönettiği Krek Tiyatro yapımı “Dünyada Karşılaşmış Gibi” adlı oyun “Yılın Yapımı Ödülü”ne, Funda Eryiğit “Yılın Kadın Oyuncusu Ödülü”ne, Deniz Karaoğlu “Yılın Erkek Oyuncusu Ödülü’”ne, Kadıköy Tiyatroları Platformu “TEB Özel Ödülü”ne layık görüldü.

“TEB Onur Ödülleri”ne Prof. Dr. Ayşegül Yüksel’e ve kısa bir süre önce kaybettiğimiz Gülriz Sururi’nin anısına verileceği açıklandı.

2019 TEB Ankara Ödülleri’nde ise “Yılın Yönetmeni Ödülü” M. Akif Yeşilkaya’ya, “Yılın Oyuncusu Ödülü” Ankara DT yapımı “12 Öfkeli” adlı oyunun tüm oyuncularına, “TEB Özel Ödülü” Ankara Devlet Tiyatrosu Müdavimleri platformunun kurucusu Sibel Kahramanlar’a, “TEB Onur Ödülü” de Sanat Kurumu’na veriliyor.

Bu yıl 28. si düzenlenen TEB Ödülleri çerçevesinde, Onur Ödüllerinden birinin, tiyatro sanatına verdiği maddî ve manevî desteğin yanı sıra yaşamının son günlerine dek yakından takip ederek, izleyerek ve yapıcı eleştirilerini esirgemeyerek genç oyuncuların daima yanında olan, hayat veda etmeden önce tüm mal varlığını Nesin Vakfı gibi güzide bir eğitim kurumuna bağışlayan Gülriz Sururi’nin anısına verileceği, diğer bir Onur Ödülü’nün de akademisyen ve eleştirmen olarak Türk Tiyatrosu’nun son elli yılına damgasını vuran, titiz araştırmaları, kitapları ve süreklilik arz eden eleştiri yazılarının ötesinde tüm sıcaklığı ve enerjisiyle yetiştirdiği öğrencilerine bakıldığında hocaların hocası vasfını da hakkıyla taşıyan Prof. Dr. Ayşegül Yüksel’e takdim edileceği açıklandı.

TEB Ankara Onur Ödülü’nün ise 1948 yılındaki kuruluşundan bu yana Ankara’da yıllardır düzenlediği tiyatro oyunu tartışmaları, konferanslar, seminerler, okuma tiyatroları gibi nitelikli kültürel etkinlikler yanında, tiyatro ve plastik sanatlar alanında kesintisiz sürdürdüğü ödüllendirme geleneğiyle yetmiş yaşındaki Sanat Kurumu’na verilmesi uygun görüldü.

TEB Özel Ödülü bu yıl, profesyonel/amatör, mekânlı/mekânsız ayrımı olmaksızın Kadıköy’de tiyatro yapan tüm tiyatroları birlikte üretmeye davet eden, yerel yönetimle işbirliği kurarak kültür politikalarına yön vermek için kolları sıvayan, tiyatronun rekabetten ve bireysellikten değil birlikten güçleneceğine olan inancı körükleyen Kadıköy Tiyatroları Platformu’na veriliyor.

Ankara Devlet Tiyatrosu Müdavimleri ismiyle kurduğu sosyal iletişim ağıyla Ankara’daki ve turneler yoluyla da Anadolu’nun bir çok kentindeki seyirciyi tiyatrolar, oyunlar ve tiyatrocularla buluşturan ve bu dinamik etkin ilişki ağını on beş bini aşkın insan topluluğuna ulaştıran Sibel Kahramanlar, TEB Ankara’nın Özel Ödülü’ne değer görüldü.

tiyatro eleştirmenleri birliği yılın ödülü dünyada karşılaşmış gibi

Krek Tiyatro / Dünyada Karşılaşmış Gibi

Yılın Yapımı Ödülü, Berkun Oya’nın kurucusu olduğu Krek Tiyatro prodüksiyonu “Dünyada Karşılaşmış Gibi” oyununa, Yılın Kadın Oyuncusu Ödülü, Craft Tiyatro’nun “Fotoğraf 51” adlı oyunundaki performansıyla Funda Eryiğit’e, Yılın Erkek Oyuncusu Ödülü, BAM Tiyatro’nun “Kader Can” adlı oyunundaki tek kişilik performansıyla Deniz Karaoğlu’na veriliyor.

TEB Ankara’nın ödüllerinde ise Yılın Yönetmeni Ödülü’nün Ankara Devlet Tiyatrosu prodüksiyonu “12 Öfkeli” adlı oyunun yönetmeni M. Akif Yeşilkaya’ya, Yılın Oyuncusu Ödülü’nün de sahneledikleri ansambl oyunculuğu ile oyun süresi boyunca sahnede rejiye ve metne sağladıkları yaratıcı katkıları, canlandırdıkları oyun kişilerinin toplumsal ve kişisel özelliklerini de dikkate alarak inandırıcı biçimde seyirciye aktarmadaki başarıları nedeniyle “12 Öfkeli” oyununda rol alan tüm oyunculara verileceği açıklandı.

Tiyatro Eleştirmenleri Birliği ödüllerini, Nisan ayında İstanbul ve Ankara’da yapılacak törenlerde sahiplerine takdim edecek.

Kültür kategorisindeki diğer haberler için: http://k2haber.com.tr/category/kultur/

reklâm
Yorum Yapmak İçin Tıklayın

Cevap bırakın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Kültür

Basma Alsharif – “Orada Her Kimse” Sergisi SALT Galata’da Açıldı

basma alsharif orada her kimse
Filistin diyasporasından görsel sanatçı Basma Alsharif tarafından geliştirilen pratik hem kökleri hem de evi temsil eden yurt kavramına dair sorgulamalara dayanıyor. Bu “kalıtsal yersizlik” hâli, sanatçının zaman ve mekân sınırlamalarını aşmasına; değişen jeopolitik koşullarla parçalanmış ulusal kimliğini özgün bir dille yansıtmasına olanak tanıyor.

Bir ülkeye dayatılan yerinden etme politikası, sınırları yeniden tanımladığı gibi, söz konusu ulusun dünya tarih yazımının dışında kalmasına, bireysel hikâyelerin ortak bellekten kopmasına neden olur. Genellikle hegemonyanın lehindeki tek taraflı anlatılara gölge düşürmeye girişen Orada Her Kimse, yepyeni bir görsel hikâye üzerinden geçmişi tekrar inşa ediyor. Alsharif’in bilinç altından açığa çıkan “sınırsız toprak” fikri, bambaşka coğrafya ve medeniyetlerden beslenen üretimlerinde karşılık buluyor. SALT Galata’nın üç katına yayılan film, video ve enstalasyonlardan oluşan sergi, İngilizce adını “antik Filistinli ve cahil/kültürsüz kimse” gibi anlamlara gelen Philistine sözcüğünden alıyor.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Alsharif’in yazdığı, aynı adlı kısa romana dayanan A Philistine [Bir Filist] (2019) enstalasyonu, zamanda geriye giden hikâyeyi okumaya imkân veriyor. Birtakım gezi notları ve erotik yazımlardan esinlenen kitap, günümüz Lübnan’ından yola çıkarak 1935 Filistin’ine; oradan da, Antik Mısır’ın MÖ 16. ve 11. yüzyıllar arasındaki Yeni Krallık dönemine uzanıyor. Eserin anlatıcısı Loza’yı, 1940’ların sonunda kullanıma kapanan Hayfa-Beyrut-Trablus hattı ve Filistin Demiryolları’yla kesişen tarihî hatlarda kurgusal bir tren seyahatine çıkarıyor.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Basma Alsharif – Nietzsche’nin “Ebedî Dönüş” Fikrini İrdeliyor

2017 yapımı Ouroboros [Kuyruğunu Yiyen Yılan] filmi, Nietzsche’nin “ebedî dönüş” fikrini irdeliyor. SALT Araştırma mekânında belirli aralıklarla gösterimi planlanan 77 dakikalık film, ardı ardına yaşanan yıkıcı olaylar karşısında insanın ancak yenilenerek ilerleyebileceğini öne sürüyor. Sanatçının dışarıdan bir göz ya da içeriden bir şahit olarak Gazze şeridi üzerinde hak beyan ettiği Deep Sleep [Derin Uyku] (2014) ve Home Movies Gaza [Gazze Amatör Filmleri] (2013) videolarıysa birinci katta konumlanıyor. Trompe l’Oeil [Göz Aldanması] (2016), Alsharif’in bir zamanlar California’daki evinin oturma odasını SALT Galata’ya taşıyor. Arabistanlı Lawrence olarak bilinen T. E. Lawrence’ın Londra’daki Imperial War Museum’da [İmparatorluk Savaş Müzesi] yer alan koleksiyonundan sanatçının izinsiz kullandığı üç fotoğraf ile 38 arşiv görselinin yeniden basımını içeren enstalasyon, kolonyal bir geçmişin hayaletleriyle çevrili bir ev mizanseni meydana getiriyor.


Orada Her Kimse, SALT’tan Farah Aksoy tarafından programlanmıştır. Sergi paralelinde gerçekleştirilecek kamu programları, saltonline.org ve SALT Online sosyal medya hesaplarında ayrıntılı olarak duyurulacaktır.

A Philistine [Bir Filist] (2019) enstalasyonu, Mophradat‘ın 2018’de başlattığı The Consortium Commissions projesi kapsamında sipariş edilerek üretilmiştir.

Fotoğraf: Mustafa Hazneci, SALT

Basma Alsharif Kimdir?

1983’te Kuveyt’te doğan, çocukluk ve gençlik yıllarını Fransa ile Amerika Birleşik Devletleri’nde geçiren Basma Alsharif hâlen Kahire’de yaşıyor. A Philistine (CCA: Center for Contemporary Art, Glasgow, 2019); Basma Alsharif (Museum of Contemporary Art, Toronto, 2019); The Gap Between Us (The Mosaics Room, Londra, 2018); Renée’s Room (The Modules, Palais de Tokyo, Paris, 2015) ve Farther Than the Eye Can See (Sharjah Art Foundation, Şarika, 2012) sergilerini gerçekleştirdi. İşleri, Aichi Trienali, Whitney Bienali, Şarika Bienali ve Manifesta 8’in yanı sıra, çeşitli uluslararası film festivallerinde gösterildi. Paulo Cunha e Silva Sanat Ödülü (2019) ve Abraaj Group Sanat Ödülü (2018) için kısa listeye giren Alsharif, Fundaciόn Botín Görsel Sanatlar Bursu (2009-10) ile 9. Şarika Bienali’nde (2009) Jüri Ödülü’ne layık görüldü.

Kültür kategorisindeki diğer haberler için: http://k2haber.com.tr/category/kultur/

Okumaya devam et